Esmakordselt anti välja professor Karl Karlepi mälestusfondi preemiad — Tartu Ülikooli Sihtasutus
Tagasi

Tartu Katoliku Hariduskeskuse eripedagoog Maris Juhkam pälvis preemia oma viimaste aastate teadustööde eest, mille tulemusel on ilmunud kolm kõrgetasemelist teadusartiklit ning kaitstud doktorikraad. „Kõik kolm artiklit käsitlevad lugemisraskustega õpilaste temaatikat,“ jagas Maris. „Karl Karlep oli minu juhendaja nii bakalaureuse- kui magistriõppes ning just tema suunas mind selle teema juurde. See tunnustus motiveerib mind jätkama – looma uusi metoodikaid, õppematerjale ja koolitama õpetajaid ja tugispetsialiste, et tagada erivajadustega õppijatele parimad õppimistingimused.”

Tartu Ülikooli logopeedia ja eripedagoogika õppejõud Marika Padrik nimetas preemia saamist ajalooliseks. „On suur au olla üks esimestest preemia saajatest ja saada tunnustus valdkonna arendamise eest, mida professor Karlep ise oluliseks pidas,” sõnas ta. Marika ja tema kolleegid on koostanud pildiseeriate kogumikud „Jutustades jutustama 1“ ja „Jutustades jutustama 2“ – esimesed eestikeelsed materjalid jutustamisoskuse arendamiseks. „Need kogumikud on andnud õpetajatele, logopeedidele ja lapsevanematele praktilised juhised jutustamisoskuste kujundamiseks juba väikelapseeas, rõhutades varase jutustamisoskuse tähtsust lapse kooliedukuses.”

Preemia anti üle Eesti Eripedagoogide Liidu üldkogul 18. oktoobril.

Professor Karl Karlepi mälestusfondi asutasid Tartu Ülikooli eripedagoogika ja logopeedia osakond, Eesti Eripedagoogide Liit ning Eesti Logopeedide Ühing, et anda panus valdkonna arengusse ja hoida elus professor Karlepi pärandit. 

Professor Karl Karlep oli Eesti eripedagoogika ja logopeedia rajaja ning teaduskoolkonna looja, kelle töö keskendus erivajadustega ja kommunikatsioonipuudega laste õpetamise metoodika arendamisele. Tema teadustöö eripäraks oli praktiline lähenemine – Karlepi uurimistulemused on leidnud rakendust nii metoodiliste materjalide kui ka õpikute loomisel, mis sobivad Eesti keele- ja kultuurikonteksti. Karlep ja tema õpilased töötasid välja meetodid, mis aitavad õpiraskustega lastel lugeda ja kirjutada ning erivajadustega lastel arendada kommunikatsioonioskusi. Tema ligi 200 publikatsiooni hulka kuulub arvukalt õpikuid ja töövihikuid, mis on tänaseni kasutusel eripedagoogikas ja logopeedias ning mille alusel töötavad paljud spetsialistid ka tavahariduses.

Fondi jätkusuutlikkuse tagamiseks ning järgmise preemia väljaandmiseks 2027. aastal on kõik toetajad oodatud annetama. Annetusi saab teha Tartu Ülikooli sihtasutuse kaudu siit.